Du måste fånga… en?

Jag börjar bli en smula fundersam och till och med oroad över något i mitt spelande av Pokémon Silver. Även om jag redan lyckats fånga fyra pokémons till utöver den totodile jag började resan med så har jag egentligen klarat hela vägen till Violet City och besegrat dess gymledare Falkner med bara just totodile. Jag har använt de andra medlemmarna i laget då och då, fast bara med tanken att de kanske också vill ha lite xp och gå upp några nivåer. Jag vill minnas att ett liknande fenomen infann sig när jag spelade Pokémon Blue, då det för det mesta räckte med att använda min blastoise mot allt som kom i min väg. Så länge jag låter min starterpokémon ha tillräckligt hög nivå så verkar det inte finnas någon anledning att bry sig om de andra i laget, förutom möjligen en som kan använda HMs när det behövs.

Detta är naturligtvis ett problem, då det går emot pokémonspelens grundtema: Du ska fånga så många pokémons som möjligt och bygga upp ett balanserat lag av dem som kan ta sig an dina motståndare. Men den enda motivationen till att göra detta i spelet verkar vara ”för att du ska göra det”. Det är mycket lättare att bara låta en pokémon gå igenom alla strider och roffa åt sig all xp än att hela tiden byta mellan de olika medlemmarna i laget så att alla får sin beskärda del. Jag har som sagt bara börjat spela Pokémon Silver, men jag tror att jag ska fortsätta experimentet och se om det går att ta sig igenom hela spelet med enbart en enda pokémon.

Publicerat av Fredde Fredde

~ av Fredde på augusti 13, 2010.

7 svar to “Du måste fånga… en?”

  1. Jag kör faktiskt ett Only Run på Pokémon Diamond med min Infernape, som nu är uppe i level 40 efter ungefär fyra gym 🙂 Riktigt roligt, faktiskt!

  2. Saken är ju den att Only Runs eller Solo Runs eller vad man nu vill kalla det är tänkta att vara en speciell utmaning i spel som ska göra det svårare, men i Pokémon verkar det i stället göra spelet mycket lättare (så här långt, i alla fall).

  3. Jag använder nästan alltid endast min starter. Jag är lat på det sättet. Efter ett tag lär man sig dock att det kan bli sjukt mycket enklare om man anpassar den pokémon man använder efter den typen som din motståndare har.

    • Jo, det är faktiskt nästan så att jag hoppas att jag kommer att bli besegrad vid något tillfälle så att jag måste tänka om och anpassa mig därefter. Hittills har det inte hänt, även om det var nära när jag träffade på rivalen för andra gången och han hade en bayleef.

  4. Problemet är att ens starter är alldeles för stark. Om man vill ha en utmaning så ska man nog köra med en annan Pokémon.

    • Man kan ju hoppas att de ändrar på det i framtida spel så att ens starter är lite svagare och därmed tvingar spelaren att börja tänka på hur de ska bygga upp hela laget tidigt i spelet.

  5. […] diskuterande av spelandet här på bloggen har jag funnit saker som jag inte är riktigt nöjd med. Ett av mina största problem med spelen är att trots att själva poängen med dem är att man ska samla på sig så många små monster […]

Lämna en kommentar